Sky – Ellen Lina

Ellen Lina SKYEindelijk is het dan zo ver! Mijn recensie van Ellen Lina’s SKY mag ein-de-lijk geplaatst worden. Lezen jullie mee?

Ellen Lina

Ellen Lina: Mama, echtgenote, lerares én schrijfster. Ik heb haar leren kennen als de schrijfster achter “Ooit zal ik je weer zien“. Wat heeft dít verhaal me toen gegrepen. Toen ik “Sky” (voordat deze zou uitgebracht worden) mocht lezen, had ik (net als menig ander) een erg hoge verwachting. Ik zal met de deur in huis vallen en het maar meteen verklappen: WAUW! Ellen heeft het gewoon weer dubbel en dik voor elkaar! En ik vond het zo’n enorme eer, dat ik aanwezig mocht zijn bij de boekpresentatie!

Jullie willen nu natuurlijk graag weten wat ervoor gezorgd heeft, dat dit boek me zo’n gevoel bezorgd heeft. Geen zorgen, dat ga ik jullie nu uitgebreid vertellen. Dus zak lekker onderuit en geniet mee.

Flaptekst

De tweeëndertigjarige Elisa Verhaag is op haar zestiende moeder geworden van Sky. het moederschap gooide haar leven behoorlijk overhoop, zeker omdat ze niet kon rekenen op eigen steun van haar vriend Julian sanders. Hij verliet hen toen Sky drie maanden oud was. Sky groeit op tot een eenzaam meisje, worstelend met haar grote intelligentie en sociale isolement. Wanneer ze een online vriendje krijgt, raakt ze geïnteresseerd in de relatie van haar vader en moeder. Ineens wil ze informatie over Julian en pubert ze erger dan ooit. Elisa voelt dat ze de grip aan het verliezen is. Alles wat ze achter zich had gelaten, wordt weer overhoop gehaald.

Wanneer Sky uiteindelijk contact zoekt met Julian en dit niet gaat zoals ze had gehoopt, loopt de situatie uit op een regelrechte nachtmerrie. Elisa komt er al snel achter dat dit niet alleen aan Julian te wijten is. Sky’s mentrix komt met een schokkende onthulling.

Het brengt Julian hoe dan ook weer terug in Elisa’s leven en de verschillen tussen hen blijken inmiddels groter dan ooit.

Aan de hand van onderstaande vragen, die ik mezelf gesteld heb, wil ik jullie wat meer inzage geven in het boek en mijn persoonlijke mening. Hopelijk geeft jullie dit een duidelijk beeld over het boek, de schrijfwijze en de personages.

Ellen Lina SKY

1. Wat vond ik van de cover?

Geweldig! Toen ik het boek nog niet gelezen had dacht ik: “Wat een leuke cover“. Toen ik het boek aan het lezen was, dacht ik: “Wat een perfect passende cover“. Zodra je in het verhaal zit, is het niet moeilijk om te begrijpen dat de cover niet anders had moeten zijn.

2. Wat vond ik van de schrijfstijl?

Vlot, doordacht en gebaseerd op een breed publiek. Hiermee slaat de auteur zeker de spijker op de kop. Wanneer een verhaal al zwaar is van inhoud, is het des te belangrijker om ervoor te zorgen dat je de lezer erbij houdt. Dit doet Ellen perfect! Mede door vanuit het perspectief en karakter van de personages te schrijven. De woorden en zinnen las ik niet gewoon, maar ze dringen diep door en krijgen betekenis. Het was zelfs zo, dat ik op een gegeven moment niet meer moest kijken vanuit welk personage ik aan het lezen was. Helemaal top dus! Daarnaast is het zo dat je regelmatig een duik in het verleden van Elisa en Julian neemt. Daardoor leer je deze twee personages nog beter kennen. Ellen springt niet van de hak op de tak en maakt het totaal niet verwarrend. Je weet heel goed wanneer iets in het heden of in het verleden geschreven is.

3. Wie zijn de hoofdpersonages?

Sky, Elisa en Julian.

Ik begin even met Elisa. Een alleenstaande moeder van tweeëndertig met een tienerdochter. Ik denk dat dat al voldoende zegt en iedereen zich hier al de nodige voorstellingen bij kan maken. Financieel staat ze er niet goed voor en ze heeft moeite om een goede moeder-dochter relatie te hebben. Ze heeft flink wat bagage uit het verleden. Dit speelt een grote rol in elke beslissing die ze in haar leven maakt.

Elisa is op haar zestiende moeder geworden. Het perfecte droombeeld dat zij in gedachten had, is aan diggelen gegaan op het moment dat haar vriendje, Julian, haar en dochter Sky achterliet. Dit tekende haar voor het leven. Ze geeft het niet toe, maar haar niet-bestaande liefdesleven is volledig gebaseerd op haar gebrek aan vertrouwen en de breuk op jonge leeftijd. Toch heeft ze ook voldoende goede dingen in haar leven: haar dochter, haar ouders, de buren en haar werk. Dat zijn de belangrijkste dingen in haar leven en daar klampt ze zich hard aan vast. Maar wat als er iets of iemand weer in het spel komt, waardoor ze gaat twijfelen en keuzes moet maken?

Sky is een zestienjarig, hoogbegaafd meisje. Ze heeft problemen met het leggen van sociale contacten. Dit zorgt ervoor dat zij zich isoleert, nergens thuis voelt en het gevoel heeft dat haar moeder haar niet begrijpt. Wanneer ze kennismaakt met de online wereld en een vriendje krijgt via social media, wordt ze nieuwsgierig. Ze wordt steeds nieuwsgieriger naar de relatie tussen haar moeder en vader. Wie is hij? Waarom praat mama nooit over hem? Wat is er gebeurd?

Wanneer Sky op een dag besluit om haar vader op te zoeken dreigt alles mis te gaan. Haar leven staat compleet op zijn kop. Sky leert dat in de realiteit niets is wat het lijkt. Haar leven verandert in een wilde rit met een achtbaan. En Elisa en Julian zijn de mede-passagiers.

Julian is de papa van Sky en de eerste en enige liefde van Elisa. Julian en Elisa waren beiden nog heel jong toen ze ouders werden. Hij verliet de vrouwen in zijn leven toen Sky nog maar drie maanden oud was. Elisa stond er alleen voor en Julian heeft alles gemist in het leven van beide. Wanneer Julian Sky weer ziet, maakt dat een heleboel in hem los. Wat heeft hij toen gedaan? Wie is hij geworden, wát is er van hem geworden? Maar voornamelijk, wat gaat er nog allemaal gebeuren? Ook bij Julian is het niet allemaal zoals het lijkt en Elisa komt nog voor een aantal verrassingen te staan.

4. Wie is mijn favoriete personage?

Dat vind ik een hele moeilijke vraag, ook al stel ik hem aan mezelf. In veel boeken springt er wel altijd één iemand naar boven. Diegene waar je je als lezer meteen aan kunt linken en een ‘band’ mee voelt. In dit boek voelde ik me een toeschouwer, die vol spanning elke keer opnieuw wilde weten wat er ging gebeuren. Ik vind dat alle drie de hoofdpersonages zo goed beschreven zijn, dat je je er ook een voorstelling bij kunt maken. Je gaat je inbeelden hoe ze er uitzien, hoe hun gezichtsuitdrukkingen écht zijn en hoe ze bepaalde uitspraken maken. Als ik dan écht moet kiezen, ga ik voor Elisa. Een vrouw die veel meegemaakt heeft, nog steeds meemaakt en toch sterk staat. Ze heeft haar zwakke momenten, maar je leest over haar groei en ontwikkeling, ondanks dat ze al volwassen is.

5. Wat vond ik van het einde?

Een vraag die je je begint te stellen gedurende het lezen: “Hoe zal dit eindigen?” Ik begon me al een beeld te schetsen over hoe het allemaal kón eindigen. Maar ik zeg jullie dit, dit was niet één van mijn scenario’s. Alleen maar goed dus! Heerlijk onvoorspelbaar.

6. Zou ik het boek aan vrienden/familie aanraden?

Ab-so-luut! Dat heb ik zelfs al gedaan! Zodra het boek uit was, had ik een gevoel van: en nu? Er zijn genoeg mensen die momenteel boeken aan het lezen zijn of waarvan ik weet dat ze graag lezen. Sky aanraden is een makkie! Een boek met een goede inhoud. Geschreven met passie en liefde. Je merkt echt dat Ellen haar hart en ziel in dit boek gestopt heeft.

Tot slot

Ellen Lina did it again. Ik had hoge verwachtingen van Sky en ze heeft het waargemaakt. Een boek dat aan ál mijn verwachtingen voldeed. Het was spannend, emotioneel, welbespraakt en er zat zelfs humor in! Het is een aanrader voor een ieder die van een pakkend verhaal met diepgang en persoonlijke ontwikkeling van de personages houdt. Ik kijk in ieder geval uit naar de volgende “Ellen Lina!”

Dus, dit keer vraag ik niet of jij SKY zou willen lezen, maar zeg ik: DOEN! SKY is o.a. te koop bij Bol.com!

Liefs,
Simone