Genres: Literaire Roman
Pagina's: 416
Uitgever: Harper Collins
Bol.com | Goodreads
five-stars

Het online computerspel Minecraft had grote impact op zijn relatie met zijn autistische zoon.

Alex (dertig-en-een-beetje) is ten einde raad. Hij houdt van zijn vrouw Jody (ook dertig-en-nog-wat), maar toch loopt hun huwelijk spaak. Hij houdt ook van zijn zoon Sam (acht), maar het lukt hem niet een echte band met hem op te bouwen. Want voor Sam is de wereld een puzzel die hij niet in zijn eentje op kan lossen. Er moet iets veranderen. Alex moet nú iets doen om zijn leven weer op de rails te krijgen.

Dan ontdekken Alex en Sam Minecraft, een wereld waar ze zich allebei comfortabel in voelen. Langzaam maar zeker leren vader en zoon met elkaar communiceren, op een manier die nog niemand eerder had bedacht.

Kan een familie die uit elkaar is gevallen zichzelf weer opbouwen, blokje voor blokje?

Gebaseerd op ware gebeurtenissen

Blokkenjongen is gebaseerd op ware gebeurtenissen. Keith Stuart heeft een zoon, Zac. Op 7-jarige leeftijd kreeg hij officieel de diagnose ‘aandoening in het autistisch spectrum’. Echter waren zijn vrouw en hij daar al veel eerder van overtuigd. Zo had Zac moeite met eerste woorden. Op 2-jarige leeftijd dien je een woordenschat van 50 woorden te hebben. Zac kon er 10. Verder had hij enorm veel moeite met sociale contacten en veranderingen in de dagelijkse routine. Op 6-jarige leeftijd ontdekte Zac het spel ‘Minecraft.’ Er ging een wereld voor hem open. Een wereld waarin hij leerde om zich beter uit te drukken, waardoor zij hem als ouders beter konden begrijpen. En zo ontstond het idee voor ‘Blokkenjongen.’

Heb je ooit om vijf uur ‘s ochtends een appel in blokjes van precies één bij één centimeter staan snijden? Een hels karwei, vooral wanneer ze bestemd zijn voor iemand in vergelijking met wie Gordon Ramsay een uiterst relaxt en meegaand type is.

Blokkenjongen

Blokkenjongen is een verhaal met enorm veel diepgang. Een emotionele rollercoaster waarbij het knap is als je het op het einde droog kunt houden. De verhaallijn is enorm realistisch en zou het verhaal van een goede vriend kunnen zijn. Door de manier waarop het geschreven is, merk je dat Keith enorm veel ervaring heeft met een soortgelijke situatie. Zijn omschrijvingen van het Minecraft spel zijn zo gedetailleerd en prachtig uitgelegd dat ik zelf een enorme drang heb gekregen om het spel eens te gaan downloaden en spelen. Ook om hen nog beter te begrijpen.

Sam was een mooie baby. Hij is altijd mooi geweest. Hij werd geboren met dik bruin haar en van die grote sensuele lippen, als een piepkleine incontinente Mick Jagger.

Goed uitgediepte personages

Het grootste deel van het boek draait voornamelijk om Alex en zijn zoon Sam, die samen een nieuwe band proberen op te bouwen door middel van het spel Minecraft. Vooral de gedachten en gevoelens van Alex worden erg goed in beeld gebracht, waardoor je ontzettend veel sympathie voor hem en zijn situatie opbouwt. Het gaat niet goed tussen hem en zijn vrouw Jody, waardoor hij noodgedwongen bij zijn beste vriend Daniël, die zich nooit ergens druk om maakt, moet intrekken. Tijdens deze periode gaat Alex op zoek naar een manier om met Sam te leren omgaan en zijn relatie met Jody te redden. Alex zelf kampt met een jeugdtrauma, waar hij zich overheen zal moeten zetten, anders zal hem dit niet gaan lukken. Verder maken we kennis met de zus van Alex: Emma. Die uiteindelijk niet zo zorgeloos blijkt te zijn als ze zichzelf voordoet. Ook de moeder van Alex levert een mooie bijdrage aan het verhaal. En dan nog prachtige, kleine Olivia, die ervoor zorgt dat Sam vriendjes en vriendinnetjes krijgt en zichzelf iets meer durft open te stellen.

Wil jij Blokkenjongen lezen?

five-stars