Boekrecensie #4 / Vogelman – Mo Hayder

Posted 12/07/2015 by Sim's Cup Of Tea in Boeken, Entertainment / 0 Comments

Vogelman Mo Hayder

Vandaag even geen artikel van mij, maarrrrr…. van Tasja!! Yes, ik heb mijn BFF zo ver gekregen om ook een artikel te schrijven. Vandaag deelt ze een boekrecensie met jullie. Ik heb het boek zelf nog niet gelezen, maar na deze recensie kan ik niet meer wachten. Jullie toch zeker ook niet?

Boeken lezen is óns ding als we op vakantie gaan. Dit staat garant voor eens lekker tot rust komen. In Simone’s blogpost over onze vakantie naar Turkije, kon je lezen dat we een aantal boeken hadden meegenomen. Ook ik heb mijn steentje bijgedragen en lekker gelezen, dus ik waagde mezelf aan een recensie schrijven. Die kunnen jullie hieronder lezen!

“Vogelman” van Mo Hayder. Het debuut van deze schrijfster van thrillers en meteen een schot in de roos. Mo staat bekend voor haar fascinatie voor gruweldaden en ze laat ook in dit boek niets aan je verbeelding over. Deins je niet terug voor grimmige scenes en gruwelijke daden waar je haren van rechtop gaan staan? Dan raad ik je zeker aan één van haar boeken eens te lezen.

Voor de research van haar debuut “Vogelman”- waarmee zij internationaal haar naam vestigde – liep Mo Hayder een tijdje mee met medewerkers van het crisiscentrum van de Londense moordbrigade. Van Mo Hayder is tevens ook het vervolg op “Vogelman”verschenen: De Behandeling.

Samenvatting

De Londense recherche stuit op een gruwelijke vondst op een braakliggend terrein. Vijf jonge vrouwen zijn vermoord en gedumpt. Een vreemd en weerzinwekkend detail is het enige dat de slachtoffers met elkaar gemeen hebben. De jonge rechercheur Jack Caffery is vastbesloten iedere mogelijkheid die de moderne forensische wetenschap te bieden heeft, aan te grijpen in de jacht op de dader. Maar zijn tijd is beperkt: de sadistische moordenaar kan ieder moment weer toeslaan…

In één woord: Spannend!
Vanaf het begin word je het verhaal ingezogen van één rechercheur, Jack Caffery, die alles op alles zet in zijn leven. Het boek begint direct met een duistere scene waarbij er allerlei gedachtes reeds door je heen gaan. Beetje bij beetje, hoofdstuk bij hoofdstuk, vallen de puzzelstukjes op zijn plek. Wanneer je eindelijk denkt wat meer te weten, valt het kaartenhuis zo weer uit elkaar.

Mooi om te lezen is hoe het karakter van Jack gevormd en ontwikkelt wordt gedurende het hele verhaal. Je wilt meer weten en kunt jezelf niet weerhouden toch mee te gaan in de gedachten van Jack. Hij, in de rol van de jonge rechercheur met een onduidelijk verleden waar hij continue mee geconfronteerd wordt en ik, die me afvroeg wat dit allemaal met elkaar te maken had.

De gruwelijke en zelfs ziekelijke daden waar hij mee te maken krijgt, zijn voor de liefhebbers van thrillers echt krachtvoer. Luguber, duister en uitermate onmenselijk. Je krijgt te maken met slachtoffers die je naasten konden zijn. Het is allemaal zo goed geschreven dat het echt kon zijn. Het is zo levendig geschreven dat ik me afvroeg of dit echte scenario’s geweest waren tijdens haar periode bij de Londense brigade. Denkend dat dit een mogelijkheid is, geeft je kippenvel tijdens het lezen van dit boek.

Ik kan natuurlijk niet teveel in detail treden. Omdat het boek al vanaf het begin ontzettend veel details en hints weggeeft, zal ik dat ook niet doen. Ik stel voor dat jullie de gruweldaden waarmee Jack Caffery te maken krijgt zelf ervaren, meemaken en proeven.

Het boek is o.a. te koop bij Bol.Com! Veel leesplezier en ik ben heel benieuwd naar jullie mening!

Hebben jullie al eens iets gelezen van deze schrijfster?

Liefs,