Boekrecensie #9 / Het geluid van de stilte – Filip Plompen

Posted 13/09/2015 by Sim's Cup Of Tea in Boeken, Entertainment / 4 Comments

Het geluid van de stilte - Filip PlompenHet geluid van de stilte van Filip Plompen is een boek over pesten, dromen en vriendschap.

Samenvatting

Nick wordt gepest op school. Ze lijkt misschien een beetje op een jongen, maar verder is ze een doorsnee meisje van zeventien. Toch is zij ‘de gelukkige’. In een theatergezelschap vertolkt Nick het personage Alleentje: het verhaal van iemand die nergens bij hoort, in een rol waarin ze zichzelf herkent. Dan leert ze Simon kennen. Hij is bevriend met bullies Jorg en Dave en het pesten lijkt te stoppen. Ze worden zelfs uitgenodigd op een fuif van Jorg. Nick twijfelt, maar Simon kan haar overhalen. Op de fuif ontstaat een woordenwisseling, waarna Simon gaat wandelen met Jorg en Dave. Wanneer de voormalige pesters een paar uur later weer binnenstrompelen, ontbreekt elk spoor van Simon.

De auteur

De Belgische Filip Plompen is een wijnadviseur bij Colruyt en volgt een opleiding toegepaste psychologie via afstandsonderwijs. Filip houdt van fietsen en marathons lopen. Daarnaast is schrijven zijn grote passie. Het geluid van de stilte is zijn debuutroman, maar zijn volgende manuscripten liggen al klaar om afgewerkt te worden. Toen Filip mij vroeg om zijn eerste boek te lezen, voelde ik me ontzettend vereerd. Ik zei dus meteen ja!

Ieder mens heeft een verleden. Een verleden waarin zaken zijn gebeurd, die beter niet hadden plaatsgevonden. Ook ik heb een verleden. Zeker ik.

Het geluid van de stilte omslag

Schrijfstijl

Leest erg makkelijk. En dat moet ook wel. Het boek is voornamelijk gericht op de jeugd. Het geluid van de stilte trapt af met een proloog, waarin je leest over de verdwijning van Simon. Vervolgens gaat het boek verder in de vorm van een dagboek. Alle hoofdstukken hebben als titel een dag en een datum. Je leest alles vanuit Nick’s point of view, waardoor je haar goed leert kennen en merkt hoe zij zich door de pesterijen en de puberteit heen worstelt.

Ik denk dat dit een erg leerzaam boek voor de jeugd is. Zo kunnen zij lezen dat pesten onderling, grote gevolgen met zich kan meebrengen. Pesten gebeurt overal. Op de lagere school, de middelbare school en misschien zelfs op het werk. Door dit boek zal de jeugd zich zeker realiseren dat dit niet juist is. Het boek focust zich ook vooral op dit gedeelte. Nick wordt ontzettend gepest, maar samen met haar vriendin Kat, die haar door dik en dun steunt, bedenken ze een plan om het pesten tegen te gaan. Dit lijkt in eerste instantie te werken en ze worden zelfs uitgenodigd voor een verjaardagsfuif van de pesters. Toch achterhaalt het verleden hen. Ik moet eerlijk zeggen dat ik het einde niet zag aankomen. Ondanks dat je weet dat Simon verdwijnt, is het toch een verrassing, wanneer je er achter komt wat er daadwerkelijk met hem gebeurd is.

Ik raad iedere ouder aan om dit boek voor hun kinderen te kopen. Hopelijk zien ze zo in, dat pesten absoluut niet getolereerd kan worden.

Het boek is o.a. te koop bij Bol.com. Wil je op de hoogte blijven van de nieuwe ontwikkelingen rondom de boeken van Filip Plompen? Dan raad ik je aan om zijn Facebook pagina te liken!

Zou jij dit boek willen lezen?