Bling Bling #1 Diamantroof in Delhi – Jan van der Cruysse

Bling Bling

Deze debuutthriller van Jan van der Cruysse won maar liefst drie prijzen: De diamenten kogel (toepasselijk, toch?), de Hercule poirotprijs en de schaduwprijs. Mede hierdoor waren mijn verwachtingen hoog…

Dit boek heb ik gratis ontvangen van the Other Agency in ruil voor een eerlijke recensie. Dit heeft geen invloed op mijn mening over de inhoud van het boek.

Bling Bling #1 Diamantroof in Delhi – Jan van der CruysseBling Bling by Jan Van der Cruysse
Serie: Bling Bling #1
Also in this series: Bling Bling #2 De Zaventemmers
Ook verschenen van deze auteur: Bling Bling #2 De Zaventemmers
Gepubliceerd door Davidsfonds op February 25th 2016
Genres: Thriller
Pagina's: 526
Uitgever: the Other Agency
Bol.com | Goodreads
five-stars

Op de luchthaven van Delhi wordt een diamantkoerier beroofd. De daders gaan aan de haal met een koffertje diamanten. Vier miljoen. Albertien, verantwoordelijkvoor de beveiliging van het diamanttransport, wordt meteen de laan uitgestuurd. Toch start ze op eigen houtje een zoektocht.

Vanuit een bergdorpje in de Zuidelijke Kaukasus bestuurt Paata Sirbaladze een misdaadorganisatie met wijde internationale vertakkingen. Het zijn uitgerekend zijn diamanten die gestolen werden in Delhi.

Wat begint als een geweldloze diamantroof uit het zicht van de media, leidt tot een wervelwind van bloed en wraak, van de Antwerpse diamantwijk tot de verste uithoeken van de wereld.

Jan van der Cruysse

Hij werkte maar liefst 20 jaar als woordvoerder van Aviapartner bij Brussels Airport. Daarna startte hij zijn eigen vennootschap en werd consultant in crisiscommunicatie bij een Belgische pr-groep. Op 55-jarige leeftijd schreef hij de debuutthriller Bling Bling #1 Diamantroof in Delhi. Ondertussen is er zelfs al een tweede deel. Ik ben iets over de helft met lezen, dus die recensie volgt later nog.

Enorm veel personages

Laten we beginnen met het feit dat er enorm veel personages aan bod komen. Om het gemakkelijk te maken, staat er achter in het boek een lijst met alle personages. Mocht je even niet meer weten over wie het gaat, dan kun je het daar gemakkelijk opzoeken. Ondanks dat er zoveel personages voorkomen, zijn deze flink uitgediept. Sommige personages hebben een grotere rol dan anderen en zullen vaker voorkomen. Toch zijn alle personages van belang voor de rode draad van het verhaal.

Meerdere verhaallijnen

Je volgt de luchthavenpolitie, de Georgische maffia, het diamantbedrijf Medusa, de Belgische politie, Albertien van Dia-Securis en vele andere. Ze staan allemaal met elkaar in verbinding dankzij de diamantroof op de luchthaven van Delhi. Alles wordt tot in detail uitgewerkt. Doordat de hoofdstukken kort zijn en er veel gewerkt wordt met cliffhangers, zorgt Jan ervoor dat je het boek niet snel wilt dichtklappen. Ondanks dat je als lezer al snel weet hoe de vork in de steel zit en er geen verrassingen zijn m.b.t. wie de daders zijn, word je toch meegesleurd in het verhaal. Er zijn wat losse eindjes en vragen waar nog geen antwoord op komt. Maar ik verwacht dat dan in deel twee nog wel boven water komt.

Ik had in het begin best moeite om de personages uit elkaar te houden. Er zijn er enorm veel. Ik heb dus meerdere malen gebruik gemaakt van de personagelijst achterin het boek. Op een gegeven moment, zit je zodanig in het verhaal, dat dit niet meer nodig is. Je leert iedereen beter kennen en vraagt je bij sommige personages af hoe verknipt iemand wel niet kan zijn. Ik durf niet te diep op de inhoud in te gaan, want dan zou ik teveel prijs geven. Ik geef dit boek 5 sterren. Voor een debuutthriller is dit een fantastisch uitgediept en geloofwaardig vehaal, dat ik iedereen kan aanraden.

Zou jij Bling Bling #1 Diamantroof in Delhi willen lezen?

Liefs,
Simone