Australië – Whitsundays en Alice Springs

13643807_1429104997107071_1408248806_n

Vandaag deelt Esther van Essiness haar reisverslag over haar rondreis door Australië! Op haar eigen blog vind je een levendige combinatie van makeup, een natuurlijk leven, reizen en inspiratie omtrent psychologische concepten. Neem zeker een kijkje als je meer van dit soort mooie verhalen wilt lezen… Enjoy!

Witte stranden, blauwe oceanen en rode gronden. Australië bevat alle kleuren, alle elementen, alle landschappen en alle seizoenen. Niet zo verwonderlijk met zo’n oppervlakte.

Mijn reis begon in Sydney, waarna ik verder reisde naar Tamsworth en Narrabri om te werken op een familieboerderij. Vervolgens reed ik verder naar Brisbane en volgde ik de oostkust tot aan Townsville. Vanuit daar trok in het binnenland in, naar Cloncurry. Opnieuw werken op een boerderij, dit keer een cattle station. Mijn reis eindigde met een paar dagen Darwin en een treinreis naar Alice Springs om vanaf daar een vliegtuig terug naar Sydney te nemen .

Deze trip duurde in totaal 3 maanden, van midden februari tot begin juni. Onderaan dit artikel vind je wat praktische informatie, zoals prijzen, inentingen en visa.

Omdat ik heel veel kan vertellen over alles binnen deze reis, beperk ik me voor nu tot een klein stukje van mijn reis waarvan ik denk dat het voor jullie het meest interessant is: The Whitsundays en Alice Springs.

Whitsundays

De Whitsundays zijn een eilandengroep in het Great Barrier Reef. Het Great Barrier Reef staat bekend om haar mooie koralen, die je kunt bekijken door te snorkelen of duiken.

De Whitsundays hebben een prachtig kleurenscala. Het water is er super helder en de stranden zijn er spierwit.

13644283_1429105150440389_782181279_n

Vanaf Airlie Beach kun je geweldige meerdaagse boottours door de whitsundays maken, waarbij je de kans krijgt om te duiken, te zwemmen, te snorkelen en zelfs een schildpadden eiland te bezoeken.

Ook mijn boottocht vertrok van Arilie Beach, een klein kustplaatsje waar je de zee niet in mag vanwege de giftige kwallen die je aan een groot gedeelte van de oostkust van Australië vindt. Daarom hebben ze champagne pools, een zwembad met een strandje aan de kust. Op die manier heb je toch een beetje dat strand gevoel.

13553274_1429105147107056_317348347_n

De boottour die ik maakte, duurde drie dagen, waar 3 crewmembers en een schipper voor meegingen. Wijzelf waren met 26 mensen en sliepen gedurende die 3 dagen in en op de boot. De 1e dag gingen we meteen snorkelen en duiken. ‘s Avonds legden we aan voor Whitehaven Beach (die zijn naam eer aandoet vanwege het witte zand) waar we de volgende ochtend op het strand doorbrachten.

13650446_1429105140440390_1491305207_n

De tweede avond legden we weer aan op een ander strand (meer een bay eigenlijk). Het was dan ook geen zandstrand, maar koraal. Iets minder gemakkelijk om op te lopen (eigenlijk vrij pijnlijk), maar wel heel mooi. De derde dag zijn we naar een soort zandbank midden in de oceaan gevaren. Een plek die bekend staat om de vele schildpadden. Hier kregen we de kans om te snorkelen en de schildpadden van super dichtbij te zien.

13624553_1429105143773723_1818994777_n

Een van de mooiste dingen tijdens deze trip was de zonsopgang, ondergang en alle uitzichten en kleuren. Daarbij kun je door de helderheid van het water tijdens het duiken tussen alle vissen zwemmen, heb je heel mooi zicht over de reefs en zijn we zelfs door wat grotten gedoken. Op de plekken waar we hebben gedoken en gesnorkeld zitten overigens ook ‘nemo’s’, de welbekende visjes van de film Finding Nemo. Ook zitten er stingrays en heb ik zelfs een haai gezien van een paar meter afstand!! Wat dat betreft vind ik het nog steeds jammer dat ik geen hoesje had voor m’n camera om alles onder water vast te leggen!

13652366_1429105157107055_841005634_n

Alice Springs

Alice Springs ligt in het hart van Australië. Het is verlaten, mini en erg droog. De kleuren zijn dan ook totaal anders. Alice Springs is rood en het deed me erg denken aan Burkina Faso (Afrika). Sowieso het landschap alleen al en natuurlijk het rode zand. Erg bijzonder om te zien dat alle dingen als oude gewoontes vrijwel overal ter wereld op hetzelfde neerkomen. Rituelen zoals van jongen naar man groeien, mannen en vrouwen business is gescheiden, leven van de natuur en met attributen uit de natuur etc.

Opnieuw ging ik mee met een meerdaagse trip waarmee we naar Kings Canyon, Uluru en Kata Tjuta gingen. In Alice Springs natuurlijk geen boot, maar een van. Ook geen schipper, maar een tourguide die de bus bestuurde. De 1e dag stond Kings Canyon op het programma, de Grand Canyon van Australië en werkelijk waar een van de mooiste dingen die ik ooit heb gezien. Heel bijzonder hoe de wereld dit soort dingen kan ‘maken’. De kleuren en sfeer zijn er geweldig, het uitzicht is prachtig en het hele gebeuren vond ik super bijzonder. Het is wel wat klim- en wandelwerk, maar als ik nu terug kijk naar de foto’s is het echt onwerkelijk – zo mooi en bijzonder. ‘s Avonds gingen we naar ons kamp, waar we sliepen in een ‘swag’, wat dus niet alleen een slang is, maar gewoon echt een product. Het is een slaapzak wat tegelijk een soort tent is. Hij houdt je warm genoeg gedurende de nacht – en in woestijn-achtige gebieden zijn die nachten best koud.

13650624_1429104993773738_323183713_n

13650557_1429104990440405_527719365_n

De tweede dag zijn we naar Kata Tjuta en Uluru geweest. Kata tjuta is hetzelfde idee al Uluru, maar dan in een kleinere hoek en de rotsen zijn meer gespreid. Onze tour guide kwam zelf uit Alice Springs en wist super veel te vertellen over de Aboriginals en alle verhalen van het volk. Zelf had hij ook een tijd met Aboriginals gewerkt.

Die avond hadden we zonsondergang bij Uluru, de welbekende rode ‘steen’ van Australië. Hier waren we dan ook absoluut niet de enige. Overal waren mensen. De ochtend erna gingen we er opnieuw heen, nu voor de zonsopgang, waar we zo’n beetje wel de enige waren. Een tip dus voor als je wat meer rust wilt: ga vroeg in de ochtend. Diezelfde dag hebben we de wandeling rondom Uluru gemaakt en aan het eind van de middag had je de keus om een rondje op een kameel te rijden. Op een kamelenboerderij. Dit zag er heel anders uit dan wat ik gewend was vanuit Burkina Faso. De kamelen hadden zadels om en het rondje reed je gewoon door een bak met omheining.

13664614_1429105137107057_218778180_n

13643947_1429105123773725_2118380686_n

Terug in Alice Springs hebben we een didgeridoo workshop gedaan. Heel leuk en bijzonder, maar ook erg grappig omdat het heel lastig is en de meesten er geen geluid uit krijgen. Alice Springs zelf is een beetje het boulevard idee. Op de hoofdstraten zitten Aboriginals hun schilderijen of andere kunst te verkopen. De sfeer is er heel gemoedelijk en het is absoluut niet te vergelijken met verkopers in Europa. De verkopers komen absoluut niet op je af, ze wachten gewoon tot jij naar hen toe komt!

Praktische info:

Tijdens mijn reis in Australië heb ik 7 weken reizend doorgebracht en 7 weken op boerderijen gezeten. Tijdens mijn werk kreeg ik kost en inwoning en gaf ik dus geen geld uit. In totaal heb ik +/- 3000 euro uitgegeven in Australië. Dit geld ging vooral naar vervoer en tripjes. Die 7 weken heb ik namelijk wel fulltime gereisd, van de ene trip naar de andere. De supermarkten in Australië zijn vrij prijzig. Op de momenten dat ik niet mee was op een trip at ik daarom erg sober.

Het mooist is om van te voren niets te plannen. Achteraf had ik zelfs een beetje spijt dat ik voor aankomst een hostel in Sydney had geboekt, omdat ik tijdens mijn vliegreis meiden tegen was gekomen die dat nog niet hadden gedaan en samen op zoek zijn gegaan naar een hostel. Hetzelfde geldt voor tripjes – je bent het meest vrij en onbevangen als je elke keer stap voor stap boekt. Wanneer je dan mensen leert kennen ben je altijd vrij om met hen mee te gaan, i.p.v. dat je niet ‘kunt’ omdat je al 300 dollar hebt uitgegeven aan je volgende trip – die je natuurlijk niet meer kunt annuleren.

Voor Australië heb je twee soorten visa: een reisvisum en een werkvisum. Die eerste is 3 maanden geldig in principe en kun je in Nederland meerdere malen aanvragen. Het tweede is 12 maanden geldig, maar daar zit (voor zover ik heb begrepen) wel een beperking aan. Je kunt niet elke 5 jaar dat visum aanvragen. Australië is wat dat betreft heel voorzichtig met mensen binnen laten die daar komen werken en wonen.

Ik hoop dat je een beetje een indruk hebt gekregen van deze delen van Australië. Ik heb er in ieder geval ontzettend van genoten en zou het iedereen aanraden. Mocht je nog vragen hebben, stuur me dan gerust een berichtje.

Liefs,
Esther

Simone: Wauw, dit is toch in één woord: GE-WEL-DIG! Ik mag hopen dat ik ooit ook zo’n prachtige reis mag maken. Voor nu voeg ik deze toe aan mijn ellenlange Bucket List! 😉 Esther bedankt voor het delen van dit prachtige verhaal!